Lelaman ini dicipta khas untuk para pelajar P5/P6 untuk mereka berkongsi pandangan, karangan, jurnal dan juga aktiviti-aktiviti yang diadakan sepanjang 2010/2011. Dengan adanya blog ini, semoga dapat meningkatkan lagi mutu dan minat khususnya dalam pengajaran Bahasa Melayu.

25 January 2011

Cerita Rakyat

Hai Murid-murid,

Kamu telah pun selesai menonton sebuah cerita rakyat berjudul 'Si Penjual Terompah'.
Tahukah kamu, orang Melayu juga kaya dengan cerita-cerita rakyat yang menarik dan menginsafkan. Cuba cari di dalam internet, cerita-cerita rakyat yang popular dan berkongsilah bersama kamu di ruang komen.

Cikgu Z

18 comments:

Syafiqah said...

Saya setuju dengan Cikgu z...cerita rakyat amat menarik dan kita boleh mempelajari sejarah yang lepas tentang cerita rakyat...

frankyUdin@hotmail.com said...

saya jarang tengok cerita lama.Saya tahu p.ramlee punya cerita saja.cikgu tengoklah sendiri cerita Nujum Pak Belalang

nurshazulfiza said...

ya,ada orang melayu yang kaya tetapi sombong.

Muzakkir said...
This comment has been removed by the author.
shafiee said...

saya jarang tengok cerita lama saya tengok cerita P.Ramlee saya penah tengok pun cerita si tanggang.

Nur Qamariah said...

Saya tahu apa ceritanya!!Ceritanya ialah 'Tukang Kayu'kan?Ceritanya syok!!Saya mempelajari kita tidak sepatut berbohong.Salah!!Bai-Bai!!

$ITI H@ID@AH ! said...

cerita yang saya tahu ialah cerita ...
Si Tanggang .. heh saya tidak banyak tengok cerita melayu sangat .. :) Mesti semua tahu tentang cerita Si Tanggangkan ? Ceritanya ialah tentang Si tanggang adalah seorang ank derhaka kepada ibunya itu .. Dia disumpah jadi batu .. Kalau saya jadi ibunya saya da tampar muka nya ituu ! hehe JKJK !

Muzakkir said...

ada orang yang kaya daripada malaysia tetapi dia kedekut.

Mr.Graffiti said...

Raja Melaka mengutus Hang Tuah (Laksamana) mempersembahkan surat dan bingkisan ke hadapan raja Majapahit, mertua baginda.



Maka Laksamana pun menjunjung duli. Maka dianugerahi persalin dan emas sepuluh kati dan kain baju dua peti. Maka, Laksamana pun bermohonlah kepada Bendahara dan Temenggung, lalu berjalan keluar diiringkan oleh Hang Jebat dan Kesturi serta mengirimkan surat dan bingkisan, lalu turun ke perahu. Setelah sudah datang ke perahu, maka surat dan bingkisan itu pun disambut oleh Laksamana, lalu naik ke atas “Mendam Berahi”. Maka Laksamana pun berlayar.

Maka, sembah Laksamana, “Ya Tuanku, benarlah seperti titah andika Batara itu.”

Maka Batara pun memberi persalin akan Laksamana dan Hang Jebat, Hang Kesturi dengan selengkap pakaian. Maka titah Sri Batara, “Hai Laksamana, duduklah hampir kampong Patih Gajah Mada.”

Maka sembah Laksamana, “Daulat tuanku, mana titah patik junjung.”



Maka Sri Batara pun berangkat masuk. Maka Patih Gajah Mada, dan Laksamana pun bermohonlah, lalu keluar kembali ke rumahnya. Maka akan Laksamana pun diberi tempat oleh Patih Gajah Mada hampir kampungnya.

lovely said...

saya cerita kan pasal bawang putih bawang merah .bwang merah sangat jahat kerana dia kerjakan bawang putih untuk membuat semua kerjanya,untung nya bawang putih ada pari-pari untuk melindungnya.

maziela said...

cerita ini ialah cerita si tanggang.ada orang yang kaya tetapi sombong.cerita rakyat amat menarik.

Haikal said...

batu belah batu bertangkup.Cerita dongeng batu belah batu bertangkup pernah kita dengar. Setidak-tidaknya sekali terutamanya semasa kecil hati kita mungkin pernah merasa seram dan ditakut-takutkan oleh kisah seorang ibu menyerahkan dirinya ke dalam sebuah gua batu yang boleh menelan manusia. Lalu hati kita kecut, takut-takut ibu kita pula akan ditelan batu. Lalu kita pun berhenti menangis atau merajuk takut-takut ibu kita akan mengalami keadaan yang sama. Walaupun cerita ini jelas berunsurkan dongeng malah di sesetengah tempat terdapat elemen tahyul, namun cerita ini tetap masyhur disampaikan dari generasi ke satu generasi. Malah karyawan seni Melayu telah memertabatkan kisah ini menjadi sebuah filem suatu masa dahulu.

Ain Naseeha said...

Saya setuju dengan Cikgu.Cerita rakyat amat menarik.Saya tahu ada cerita rakyat yang bertajuk "Kerbau Dan Kambing".C eritannya bermula...

Seekor kerbau jantan berhasil lolos dari serangan seekor singa dengan cara memasuki sebuah gua dimana gua tersebut sering digunakan oleh kumpulan kambing sebagai tempat berteduh dan menginap saat malam tiba ataupun saat cuaca sedang memburuk. Saat itu hanya satu kambing jantan yang ada di dalam gua tersebut. Saat kerbau masuk kedalam gua, kambing jantan itu menundukkan kepalanya, berlari untuk menabrak kerbau tersebut dengan tanduknya agar kerbau jantan itu keluar dari gua dan dimangsa oleh sang Singa. Kerbau itu hanya tinggal diam melihat tingkah laku sang Kambing. Sedang diluar sana, sang Singa berkeliaran di muka gua mencari mangsanya.

Lalu sang kerbau berkata kepada sang kambing, "Jangan berpikir bahwa saya akan menyerah dan diam saja melihat tingkah lakumu yang pengecut karena saya merasa takut kepadamu. Saat singa itu pergi, saya akan memberi kamu pelajaran yang tidak akan pernah kamu lupakan."

Oleh itu,moral dalam cerita ini adalah,"Sangatlah jahat, mengambil keuntungan dari kemalangan orang lain."

Tamat

HANEYY SOFEAA,, !! said...

saya suka akan cerita rakyat kali ini!! :D saya suka sekali kerana ia ada makna ..!! '-'

seri said...

tapi ade orang melayu yang kaya tapi sombong,dan dia kadang-kadang pura-pura baik depan orang...

Farhanah Maslan said...

Walaupun saya jarang menonton cerita melayu , saya juga tahu seidikit tentang cerita itu . Cerita yang hendak saya kongsi adalah cerita ' Singapura Dilanggar Todak '. Watak yang paling saya gemar adalah rajanya . Kerana dia adalah seorang Raja yang sungguh pintar . Dia mempunyai idea yang baik untuk menetang todak-todak itu . Supaya orang-orang yang di kampung itu terselamat .

Sarah Craves Pink!! said...

Saya tidak beberapa tahu tentang cerita rakyat Singapura tetapi saya tahu sedikit tentang cerita Pak Pandir.Pak Pandir mempunyai banyak versi tetapi saya akan hanya menceritakan bahagian utamanya sahaja.Pak pandir mempunyai sifat yang lurus bendul. Dia mempunyai seorang isteri yang terpaksa menahan segala perbuatan bendulnya. Kisahnya menceritakan kejadian yang menimpa diri dan keluarganya.:)

Azfar said...

Ini kisah Pak Belalang. Pak Belalang adalah seorang peladang tiga beranak. Dia mesti megembalikan harta-harta Raja dengan tempoh 7 hari dan Pak Belalang jumpa harta-harta itu di dalam gua.

Post a Comment