Lelaman ini dicipta khas untuk para pelajar P5/P6 untuk mereka berkongsi pandangan, karangan, jurnal dan juga aktiviti-aktiviti yang diadakan sepanjang 2010/2011. Dengan adanya blog ini, semoga dapat meningkatkan lagi mutu dan minat khususnya dalam pengajaran Bahasa Melayu.

29 March 2011

Tsunami Melanda Jepun


Klik dan tonton video klip di bawah ini








11.3.2011 Pada pukul 2.46 petang waktu Singapura, negara matahari terbit telah dilanda tragedi tsunami. Malapetaka ini adalah yang paling dahsyat dalam sejarah negara mereka untuk tempoh 140 tahun. Gempa juga turut berlaku di dalam beberapa buah kawasan. Kekuatan kali ini bukan calang-calang iaitu 8.9 skala Richter. Kejadian berlaku di timur laut Tokyo. Sama-sama kita doakan mereka sentiasa dalam keadaan baik. Di bawah merupakan gambar-gambar akibat bencana besar ini:






















Mungkin bencana-bencana seperti ini merupakan peringatan daripada Tuhan supaya kembali ke jalan yang benar. Tsunami ini juga membuktikan bahawa walau sekaya mana seseorang ataupun sesebuah negara tersebut, Tuhan boleh menarik nikmatnya dalam hanya sekelip mata jika Dia mahu.Wallahualam.


Kini, mereka terpaksa mengharungi krisis nuklear dan bahayanya radiasi terhadap rakyat mereka.








Apakah pandangan awak mengenai peristiwa ini? Sebagai rakyat singapura, bagaimanakah kita boleh menghulurkan bantuan kepada mereka? Isikan dalam ruang komen.

21 comments:

$ITI H@ID@AH ! said...

Pada pendapat saya ,

saya berkasihan dengan mereka kerana seluruh rumah , kedai dan lain -lain hancur dan untuk menolong mereka , saya hendak menderma barang - barang dan juga menderma duit kepada negeri mereka . Saya berharap negeri mereka akan menjadi seperti biasa balik . :)

Nur Qamariah said...

Pada pendapat saya,Saya berasa kasihan dan simpati.Saya mahu menolong penduduk-penduduk di Jepun.Sekarang "Mercy Relief" berada di Jepun.Saya harap mereka selamat.

lovely said...

saya berasa yang saya di SINGAPOR berasa untung kerana semasa saya ada di sini tidak ada Gempah atau lain di sini .saya juga berasa kasihan kerana ada banyak nyawa hilang di sana mungkin in adalah tanda- tanda kiamat.saya harap orang-orang di Jepun bersa sihat dan kuat. saya selalu menderma ke Jepun

Hammi 20 said...

Saya kasihan melihat mereka kerana mereka sudah tidak ada rumah.Saya ingin menolong tetapi tidak tahu bagaimana.Harap-harap mereka dalam keadaan yang baik sekarang.

lovely said...

Sigapura

Farhanah Maslan said...

Saya berasa simpati tentang keadaan di Jepun . Yang sedihnya , budak-budak kecil meninggalkan dunia kerana ditimpa tsunami . Saya dapat bandingkan keadaan saya dan budak-budak yang berada di sana bahawa saya bertuah kerana Singapura tidak ditimpa apa-apa musibah .

Farhanah Maslan said...

wOITS ! * MENINGGAL DUNIA

Mr.Graffiti said...

Saya berasa kasihan dan simpati terhadap mereka.Saya akan mencari jalan untuk menolong mereka dengan ikhlas.Saya berasa yang kiamat pun hampir dekat....

Dian said...

saya sungguh kasihan kepada mereka dan saya pun kagum dengan kesabaran mereka. sebelum saya pergi sekolah tadi pagi saya menderma 45sen di 7-11. saya harap allah akan maafkan mereka. tetapi ada seorang perempuan jepun yang benci kucing, dia memijak kucing itu hingga maut. saya mahu perempuan itu mati! sori eh. saya penggemar kucing

maziela said...

saya kesihan dengan mereka kedai,rumah dan lain-lainan hancur.saya akan menolong dengan menderma duit.

BOI FUNKY said...

Saya rasa kesian kerana kalau Singapura dilanda tsunami dan saya juga berbangga kepada Singapura kerana mereka juga menolong orang-orang di Jepun.Saya harap negeri Jepun akan balik bersemula

Azfar said...

Saya berasa kesian untuk negara Jepun kerana mereka telah kehilangan keluarga mereka dan tempat perlindungan. Singapura telah menolong Jepun dengan apa Singapura boleh buat. Saya doakan bahawa Jepun akan cepat pulih.

Syafiqah said...

Pada pendapat saya,saya berasa kasihan terhadap mereka kerana mereka sudah kehilangan rumah dan yang paling istimewa adalah orang-orang yang mereka kenali dan sayangi sangat.Nampakkan ekonomi sedang merosot,saya akan menderma wang kepada mereka...ini semua kehendak yang maha esa dan besar.Sya berharap mereka terus bertabah..AMIN.

HANEYY SOFEAA,, !! said...

saya akan berdoa bahawa singapura kalau boleh satu dunia sekali selamat dan tidak akan ada apa apa musibah dalam masa jangka yang lama selepas Tsunami yang teru ini ... -_-"

Muzakkir said...

Saya berasa simpati tentang keadaan di Jepun.ada budak kecil meninggal dunia.saya terperanjat.Saya kasihan melihat mereka kerana mereka sudah tidak ada rumah.

Ain Naseeha said...

Pada pandangan saya,saya berasa kasihan terhadap negara Jepun.Jika saya mengambil cuti di sana,saya akan berasa menyesal dan akan pulang ke Singapura.Oleh waktu saya mencapai lapangan terbang, saya pikir tsunami akan menghentam pesawat.Saya akan menolong negara jepun dengan menyumbangakn wang saya....

Asha Nurdiana said...

Saya berasa kasihan kepada orang-orang yang terlibat dalam gempah dan tsunami tersebut.Saya berharap tidak ada bencana-bencana seperti ini lagi di negeri itu dan negeri-negeri yang lain.

shafiee said...

saya pun rasa kesian kerana bayanlah kalau di Singapura dilanda tsunami dan saya berasa bangga kerana Singapura sanggup menolong jepun walaupun keadaan begitu.Perbuatan Singapura betul kerana kita harus menolong satu sama lain.Saya harap negeri mereka akan menjadi baik semula dan saya berharap bahawa mereka akan kembali ke jalan yang benar.

Danish said...

Saya berasa simpati tentang keadaan di Jepun.Ramai orang meninggal tetapi tempat itu macam shok!!

seri said...

Kita cuma boleh menolong dan mengubah sikap kita...

fiza said...

saya berasa kasihan terhadap mereka.saya tidak boleh membayangkan jika saya di dalam peristiwa tersebut.saya akan menderma duit,makanan atau pakaian.itupun kalau saya bolehlah.saya bukannya senang macam orang lain.saya akan sentiasa berdoa bahawa dunia kita tidak ada bencana lagi.

Post a Comment