Lelaman ini dicipta khas untuk para pelajar P5/P6 untuk mereka berkongsi pandangan, karangan, jurnal dan juga aktiviti-aktiviti yang diadakan sepanjang 2010/2011. Dengan adanya blog ini, semoga dapat meningkatkan lagi mutu dan minat khususnya dalam pengajaran Bahasa Melayu.

30 June 2010

Cintailah Bahasa Ibunda

A'kum murid-murid....

Setelah membaca komen-komen kamu sekalian, saya berasa bangga kerana minat kamu terhadap Bahasa Melayu dan juga sedar betapa pentingnya bahasa tersebut. Orang melayu harus berbahasa melayu kerana kita adalah waris bahasa itu sendiri.

Pihak pemerintah singapura sendiri bimbang akan pupusnya bahasa melayu. Dengan itu,mereka telah memperkenalkan pelbagai usaha demi memastikan yang bahasa melayu tetap kekal. Sebagai contoh,pihak kerajaan telah memperkenalkan bahasa melayu sebagai bahasa ketiga supaya pelajar-pelajar bahasa lain dapat mempelajari bahasa melayu di sekolah-sekolah. Oleh itu, rakan awak seperti Hannah dan Mazal harus berbangga kerana mendapat peluang belajar bertutur dan mendalami budaya kita.

Awak lihat sekarang, kebanyakan pemandu teksi yang bukan melayu pun pandai berbahasa melayu. Jika mereka sanggup belajar bercakap melayu takkan lah kita sanggup mengabaikan bahasa ibunda kita sendiri? Buat malu sahaja.....

Saya cuma berharap, awak akan sentiasa mencintai bahasa melayu dan jangan sesekali malu menggunakannya.

8 comments:

farhanah said...

Saya tidak akan lupakan bahasa melayu kerana itu adalah bahasa ibunda saya dan bahasa melayu itu penting untuk saya kerana saya juga boleh menolong Hannah dan Mazal untuk mendapati markah yang baik untuk perperiksaan....

lovely said...

saya tidak akan meningalkan bahasa melayu kerana saya adalah orang melayu.......hahaha,bahasa melayu itu penting di dalam dunia ini ,walaupun saya tidak sangat bagus di dalam melayu saya boleh memperbakai bahasa melayu saya dan saya boleh kawan-kawan saya seperti Farhanah untuk memperbaiki kan bahasa melayu saya.

Punk Rock said...

Saya mencintai bahasa Melayu dan Inggeris kerana saya boleh mencakap kepada orang bahasa Inggeris kepada orang yang tidak boleh mencakap bahasa Melayu.Tetapi,kalau ada seorang lelaki yang bercakap bahasa Cina,saya boleh mencakap bahasa Inggeris kalau saya tidak belajar bahasa Cina.

$ITI H@ID@AH ! said...

siapa cakap saya lupakan bahasa melayu saya suka melayu sekali!Dari saya bahasa ibunda saya sangat penting dan say harap banyak lagi orang yang bukan melayu memakai bahasa ibunda kita kan best syiok sekali!

Nur Qamariah said...

Saya pun tidak akan lupakan Melayu.Saya akan bercuba menolong adik-beradik saya kerana mereka pun belajar bahasa Melayu.Tapi saya mesti belajar bersungguh-sungguh jadi saya boleh ajar mereka.

syazwan sazali said...

Saya harus mengajar adik-beradik saya untuk membetulkan bahasa mereka.

Nurshazulfiza said...

saya tidak akan melayu kerana melayu adalah bangsa kita.walauapapun melayu tetap bangsa kita.saya bangga dengan melayu!

indiependant said...

bahasa melayu penting kepada orang-orang melayu

Post a Comment