Lelaman ini dicipta khas untuk para pelajar P5/P6 untuk mereka berkongsi pandangan, karangan, jurnal dan juga aktiviti-aktiviti yang diadakan sepanjang 2010/2011. Dengan adanya blog ini, semoga dapat meningkatkan lagi mutu dan minat khususnya dalam pengajaran Bahasa Melayu.

30 June 2010

Bawang Putih Bawang Merah




Arahan: Dengan menggunakan tidak kurang daripada 50 patah perkataan, berikan pendapat kamu selepas menonton cerita ini. Kamu boleh mulakan dengan frasa berikut:

Selepas menonton video ini, saya berpendapat bahawa ...
(Bagi soalan ini kamu boleh nyatakan perasaan kamu, adakah cerita ini menarik, watak mana yang kamu suka atau tidak suka,apakah pengajaran yang terkandung dalam cerita ini dan lain-lain lagi)

14 comments:

$ITI H@ID@AH ! said...

ceritanya agak sedih kerana bawang putih punya ibu sudah meniggal dan ditolak oleh ibu bawang merah...kasihanyer...saya rasa cerita ini mnunjuk pelajaran supaya jangan tipu .saya paling suka bawang putih kerana ia baik,cantik dan manis wajahnya.saya paling tidak suka ialah bawang merah..saya harap ibu bawang merah dan bawang merah dapat pelajaran balasan mereka.

Nur Qamariah said...

Saya suka si putih kerana dia sangat baik hati.Saya berasa sedih kepada ibunya.Kalau dia emak saya,saya akan selamatkannya kerana hati saya boleh rasa dia di mana.

HAIKAL said...

BETUL CAKAP HAIDAH SAYA PUN RASA SEDIH KALAU SAYA TENGOK CERITA YANG BETUL AIR MATA SAYA AKAN TURUN

Aidil said...

Ceritanya sangat sedih kerana bawang putih ibu sudah mati.Kalau dia emak saya,saya akan selamatkannya kerana hati saya boleh rasa dia di mana.

HANEYY SOFEAA,, !! said...

kesian bawang putih kalau ikut hati saya, saya akan menolak bawang merah dan ibu tirinya sekali ke dalam kolam supaya dia sedar!

mazal said...

tak sedeh la amuzing sediket sedeh saya tak tahu la kenapa camu cakap sedihkamuh tak noton ......

Muhammad Waliy said...

Bawang Merah Zalim Kepada Bawang Putih.Cerita Tidak Begitu Menarik.Kita Mesti Hormat Orang.Betul Cakap Haikal.

lserhw said...

utcegakgew

lovely said...

betul apa Haidah danHaikal cakap saya hampir nangis apabilah mennoton cerita bawang putih dan bawang merah.saya lebih suka bawang putih daraipada bawang merah kerana bawang putih lebih baik dan suka menolong orang yang susah

Farhanah Maslan said...

SAya berasa kasihan dengan bawang putih dan ibunya kerana sebelum ibunya meninggal,bawang putih dan ibunya selalu dihianati oleh bawang merah dan ibunya..Kalau saya mempunyai ibu seperti itu,,saya tidak sangat duduk serumah dengannya.....

Hammirruddin said...

Bawang merah sangat zalim.Cerita menarik juga.Kita harus hormat orang.

syazwan sazali said...

Saya suka bawang putih kerana dia sangat baik hati sebab dia selalu tolong mak dia.Kalau saya ada mak macam itu, saya akan jaga baik-baik.

Amirul said...

Saya berasa sedih kerana ibu bawang putih ibu sudah mati.Kalau dia emak saya,saya akan selamatnya.

dhiyaa said...

saya berasa sedih kerana ibu bawang putih ditolak ke dala kolam

Post a Comment